انواع روابط عمومی: توجیهگر، تبیینگر و تحلیلگر
انواع
روابطعمومی، روابطعمومی توجیهگر، تبیینگر و تحلیلگر روابطعمومی را
میتوان از نظر معیار اثرگذاری و سودمندی و میزان کارآیی و مفیدبودن
ویاریرسانی به مدیریت و سازمان و تسریع تسهیل و درجهت اهداف آن و اجرای
برنامهها به روابطعمومی توجیهگر، روابطعمومی تبیینگر و روابطعمومی
تحلیلگر طبقهبندی کرد. در فضای اجتماعی و فرهنگی مناسب، فرهنگ مدیریتی
مطلوب و مبتنی بر شایستهسالاری و به شرط متخصص بودن و کارشناس بودن مدیر
بخش روابطعمومی امکان تولید روابطعمومی تحلیلگر فراهم میشود.
روابطعمومی تحلیلگر یک روابطعمومی کارآمد است.
این
روابطعمومی باتوجه به فلسفه وجودی سازمان، اهداف اصلی و فرعی آن و امور
حرکت میکند. روابطعمومی تحلیلگر دارای برنامه ادواری منظم - روزانه،
هفتگی، ماهیانه، فصلی و سالانه است. برای
روبرویی با بحرانها و چالشها که ناگهان و خارج از اراده حادث میشود
دارای طرحهای معین است. این نوع روابطعمومی برای بهرهگیری از فرصتهای
مناسب که پیش میآید نیز دارای طرحهای بهرهگیری و بهرهبرداری است در یک
جمعبندی میتوان گفت که روابطعمومی تحلیلگر یک روابطعمومی علمی،
سیستماتیک، فعال، نوآور، قابل انعطاف و اثرگذار است که به مقام مشاور
مدیریت ارتقا مییابد و سازمان را در دستیابی به اهدافش یاری مینماید و در
تهیه و تدوین سیاستها و خط مشیهای سازمان سهیم و شریک است. در مقابل
روابطعمومی تحلیلگر روابطعمومی توجیهگر قراردارد.
انواع روابط عمومی: توجیهگر، تبیینگر و تحلیلگر
نویسنده : علی میرسعید قاضی