روابط عمومی

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

جمعه, ۱۴ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۲۷ ب.ظ

اخلاق در روابط عمومی

اخلاق در روابط عمومی

 


گردآورنده: عاطفه بلوچ مقدم



حقیقت به عنوان امری اخلاقی: آیا واقعاً کلمه «دروغ» به معنای هر کاری می باشد؟ از یک سو همه دروغ می گویند، اما از سوی دیگر هیچ کس دروغ نمی گوید. زیرا هیچ کس حقیقت را نمی داند.این تعریف پیچیده و در عمل گیج کننده را کارمند روابط عمومی یکی از ده شرکت بزرگ آمریکایی ارائه داد. این تعریف بر مشکل همیشگی پاسخگویی به یک پرسش قدیمی تأکید دارد: حقیقت چیست؟

آیین نامه انجمن روابط عمومی آمریکا ویژه معیارهای حرفه ای برای حل این مسأله تلاش می-کند. بند سوم این آیین نامه بیان می¬دارد: «عضو روابط عمومی باید خواستار حقیقت و درستی و به طور کلی، معیارهای مورد قبول و پسندیده باشد.» بند پنجم این آیین نامه می گوید: «عضو روابط عمومی نباید به طور عمد اطلاعات نادرست و گمراه کننده ای به افراد ارائه دهد.»

پروفسور ماروین الاسکی در بررسی نگرش های حرفه ای های روابط عمومی درباره معیارهای حرفه ای، به تعاریف مختلفی از «حقیقت و صحت» دست یافته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آذر ۹۳ ، ۱۹:۲۷
زهرا گندمکار
دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۳:۴۹ ب.ظ

روابط عمومی و تکریم ارباب رجوع


روابط عمومی و تکریم ارباب رجوع

 سید رسول آقا داوود


امروزه اهمیت جایگاه روابط عمومی در توسعه هدف‌ها و فعالیت‌های هر سازمان یا نهاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در سطوح گوناگون(محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی) بر کسی پوشیده نیست. اکنون شرایط و ساختار جوامع به دنبال تحولات گوناگون آنچنان پیچیده شده است که تحقق این اهداف و توسعه فعالیت‌های هر سازمان به آسانی میسر نخواهد شد.


در این راستا بررسی بسیاری از تجارب و شواهد نشان می‌دهد که با وجود تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام شده به دلیل عدم حضور روابط عمومی موثر، سازمان‌ها نتوانسته‌اند به موفقیت چشم‌گیری برسند. حتی فعالیت‌های بسیاری از آنها نیز با شکست مواجه شده است. این در حالی است که وجود روابط عمومی اثرگذار در سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون موجب گسترش فعالیت‌های سازمان از یک سو و جلب افکار عمومی از سوی دیگر می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۳ ، ۱۵:۴۹
زهرا گندمکار
دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۳:۳۹ ب.ظ

روابط عمومی در هزار سوم

روابط عمومی در هزار سوم


تاریخ روابط عمومی‌ نشان‌ می‌دهد که‌ روابط عمومی‌ در جریان‌ تاریخی‌رشد و نمو خود، سه‌ مرحله‌ اساسی‌ را طی‌ کرده‌ است‌. روابط عمومی‌ در ابتدا وظایفی‌ سیاسی‌ بر عهده‌ داشت‌، سپس‌ بر بُعد اقتصادی‌ تأکید شد و در حال‌ حاضر از زاویه‌ اجتماعی‌ انجام‌ وظیفه‌ می‌کند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آذر ۹۳ ، ۱۵:۳۹
زهرا گندمکار
پنجشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۴:۰۷ ب.ظ

فن‌آوری‌های‌ نوین‌ در روابط عمومی‌

 فنآوری‌های‌ نوین‌ در روابط عمومی‌

احمد یحیایی‌ایله‌ای‌ (دکترای ارتباطات)

الف‌: اطلاعات‌ و اطلاع‌رسانی

‌قرن‌ بیستم‌، قرن‌ ارتباطات‌ و قرن‌ بیست‌ویکم‌ عصر اطلاعات‌ است‌ و ما در پایان‌ قرن‌ ارتباطات‌ و آستانه‌ عصر اطلاعات‌ قرار گرفته‌ایم‌. از این‌رو شناخت‌ شبکه‌های‌ اطلاعاتی‌، ایجاد بانک‌های‌ اطلاعاتی‌ و جمع‌آوری ‌اطلاعات‌ امری‌ ضروری‌ است‌.

کشورهای‌ جهان‌ اول‌ به‌ دلیل‌ داشتن‌ نیروی‌ متخصص‌ و آموزش‌دیده‌ و تکنولوژی‌ اطلاع‌رسانی‌، جریان ‌یک‌سویه‌ اطلاعات‌ را ایجاد کرده‌اند، به‌طوری‌ که‌ اخبار از رسانه‌های‌ این‌ کشورها عمدتاً به‌ کشورهای‌ توسعه ‌نیافته‌ ارسال‌ می‌شود. حتی‌ اخبار جهان‌ سوم‌ ابتدا تهیه‌ و دوباره‌ به‌ خودشان‌ برگردانده‌ می‌شود.
بدون‌ شک‌ جریان‌ یک‌سویه‌ اطلاعات‌ نتیجه‌ جریان‌ آزاد اطلاعات‌ است‌ که‌ کشورهای‌ مسلح‌ به‌ تکنولوژی‌ اطلاعات‌ را بر کشورهای‌ فقیر مسلط می‌کند.

با گسترش‌ تکنولوژی‌ اطلاعات‌، جهان‌ در حال‌ قطع‌ ارتباطات‌ مستقیم‌ است‌. نگاهی‌ به‌ تاریخ‌ روابط عمومی‌ نشان‌ می‌دهد که‌ روابط عمومی‌ در جریان‌ تاریخی‌رشد و نمو خود، سه‌ مرحله‌ اساسی‌ را طی‌ کرده‌ است‌. روابط عمومی‌ در ابتدا وظایفی‌ سیاسی‌ (ارشادی‌) بر عهده‌ داشت‌، سپس‌ بر بُعد اقتصادی‌ (تبلیغ‌) تأکید شد و در حال‌ حاضر از زاویه‌ اجتماعی‌ (اطلاع‌رسانی‌) انجام‌ وظیفه‌ می‌کند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۳ ، ۱۶:۰۷
زهرا گندمکار
پنجشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۳:۵۴ ب.ظ

اصول خبر نویسی



برای نوشتن متن، که بنا به‌ضرورت، ممکن است از یک یا دو جمله و بند تا بیش از ده جمله و بند طول داشته باشد، مراعات قواعد و اصول خاصّی لازم است؛ که رعایت آن‌ها سبب توجه خوانندگان و شنوندگان  به اخبار، مقالات و نوشته‌های روزنامه‌نگاران و متخصصان امور ارتباطی شده و آن‌ها را قابل چاپ و انتشار می‌نماید
.

قواعد کلی

1. ساده‌نویسی؛ خبر باید ساده، روان، قابل فهم و به زبان همه مردم باشد؛
2. تازگی؛ خبر، باید همیشه نسبت به خبر روز قبل تازه‌تر بوده و نکات جدیدی را دربرداشته باشد. خبرنگار باید سعی کند از بیان تکراری حقایق و بدیهیّات خودداری نماید.

3. کوتاه‌نویسی؛ از اصول مهم خبرنویسی، کوتاه‌نویسی است؛ که بیشترین اطلاعات در کوتاه‌ترین متن ارائه می‌شود. یک مطلب خبری، به‌طور متوسط نباید از 300 تا 500 کلمه، تجاوز کند. مگر در خبرهای مهم؛ که می‌توان تا چند ستون، مطلب تهیه کرد.
4. تقدّم دیگران؛ خبرنگار و نوشته‌هایش، باید بیشتر، از دیگران حرف بزند و از خود کمتر سخن به‌میان آورد.
5. هماهنگی؛ خبر باید به‌گونه‌ای تنظیم شود، که بخش‌های مختلف آن (تیتر، لید، متن) و جملات متن خبر، با یکدیگر هماهنگی و تطابق لازم را داشته باشند. آن‌چه که خبر را جذّاب و مخاطب را به خواندن، دیدن و یا شنیدن آن ترغیب می‌کند، ارتباط و هماهنگی بین اجزای آن است. هرچه این ارتباط، قوی‌تر باشد و جملات متن، پرمعنی و در عین حال، کوتاه‌ باشند، خواندن و شنیدن آن برای مخاطب جذّاب‌تر است. این هماهنگی را می‌توان با تکرار به‌موقع موضوع(محور) اصلی، یک واژه‌ی کلیدی خبر، کلمات و عبارات ربط‌دهنده و استفاده به‌موقع از نام مکان‌های مختلف، فراهم کرد.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۳ ، ۱۵:۵۴
زهرا گندمکار