روابط عمومی

نقش و کاربرد هنر در واحدهای روابط عمومی چیست ؟

1- امور اداری و پشتیبانی 

فعالیت: نامه نگاری - تهیه و تنظیم گزارش مکتوب و شفاهی ( گزارش تصویری برعهده آنان نیست ) - آرشیو - چیدمان لوازم آن واحد وتهیه لوازم مورد نیاز این کار – ( طراحی فضاها و دکوراسیون )

هنر : طراحی حروف ( خطوط و گرافیست ( نقاش ) – صفحه آرایی – عکاسی و تهیه عکس و گاهی نقاشی – فن بیان – طراحی داخلی و معماری داخلی ( در امور اداری به دلیل رسمی بودن گزارشات از قلم های فانتزی زیاد استفاده نمی شود مگر در تیترهای خاص )
2- انتشارات 
فعالیت : چاپ ( کتاب، بروشور، کاتالوگ، پوستر، تراکت، تقویم ، سررسید، کارتهای شناسایی – نشریه داخلی، کارتهای دعوت و تبریک و ویزیت ، لیبل 
هنر : طراحی حروف ( گرافیست ، عکاس، نقاشی و کاریکاتوریست، طرح های گرافیکی، صفحه آرایی، ایلوستراسیون ( تصویرسازی )
3- تبلیغات 
فعالیت : تیزر – زیرنویس – آگهی های مطبوعاتی – رادیویی و تلویزیونی – اینترنتی و محیطی – کلیپ – برنامه های مستند- آنونس – SMS-MMS – اسپانسر ( آنونس = فیلم های کوتاه 4 الی 5 دقیقه از مهیج ترین و بهترین قسمت های فیلم با یک Naviation که در همان سینمایی که آن فیلم پخش می شود اکران می شود در تلویزیون نمایش داده نمی شود چون زمان آن برای تیزر تلویزیونی زیاد استو ضمناً هزینه بسیاری برای صاحب فیلم دارد و با توجه به زمان طولانی آن باعث می شود زمان تبلیغ دیگران گرفته شود.( 8 دقیقه از فیلم ها را تلویزیون به عنوان یک فعالیت فرهنگی می تواند بدون پرداخت پول پخش کند ) 
4- فعالیت های فرهنگی و تشریفات 
فعالیت : برگزاری سمینارها – جشنواره – نمایشگاه – جلسات و مراسم مختلف – برگزاری مهمانی ها – بازدید – ارسال گل – برنامه اوقات فراغت کارکنان – استقبال و بدرقه و برنامه سفر مهمانان – تهیه هدایا – تودیع و معارفه 
هنر : تاتر – موسقی – سرود – فیلم - معماری داخلی – معماری یا طراحی صحنه – عکاسی – نقاشی – فن بیان – نورپردازی – صدا – زنگ – مجسمه سازی – حرکات موزون
5- جعبه ابزار روابط عمومی 
وسایل و تجهیزات که در روابط عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.
فعالیت : وسایل و تجهیزات از قاشق و چنگال تا دوربینها و حتی ماشین رئیس – کامپیوتر – پیجر(Pager) – { همه ابزار و کلیه فعالیت ها }
هنر: طراحی صنعتی – گرافیک و نقاشی و معماری و معماری داخلی 
6- واحد سمعی و بصری 
فعالیت : تمام فعالیت های مربوطه سمعی و بصری اعم از عکس – فیلم – تصاویر ویدئویی – تولید برنامه های مختلف رادیو و تلویزیونی 


مشخصات عکس

· داشتن پیام روشن و آشکار. 

· هر عکس باید یک پیام خاص داشته باشد و یک هدف را دنبال کند.

· هم خوانی ومنطبق بودن پیام عکس باهدف هاومحتوی و فعالیت های مورد نظر. 

· عکس باید در بینندگان انگیزه و سوال ایجاد کند و ذهن را به فعالیت، کاوش وتحلیل موضوع و هدف وا دارد.

· عکس باید با قدرت درک و فهم مخاطبان هماهنگ و بامیزان سواد تصویری آنان منطبق باشد.

· در مواردی که لازم است، باید در عکس نشانه هایی برای درک بهتر مخاطبان وجود داشته باشد.

· عکس باید گویا باشد ونیاز به شرح وتوضیح نوشتاری یا گفتاری مفصل و طولانی نداشته باشد. در صورت لازم می توان از زیرنویس خلاصه استفاده کرد.

· تصویر باید واضح، روشن و قابل دید باشد.

· موضوع مورد نظر باید مشخص و برجسته باشد.

· استفاده صحیح و آگاهانه از رنگ به عنوان یک عامل موثر بیان تصویری .

· در یک عکس باید بین خط ها، سایه روشن ها و رنگ ها و سایر اجزای آن توازن مناسبی وجود داشته باشد.

· عکس باید از ترکیب بندی و کمپوزیسیون گویا و جذابی برخوردار باشد و تمامی عناصر تشکیل دهنده در جهت القای فکر و پیام مورد نظر عمل کنند.

· مشاهده سوژه های معمولی با دیدی تازه می تواند بر جذابیت عکس بیفزاید و آن را از حالت تکراری و کسل کنندگی دور سازد.

· بهره گیری از نمادگرایی و دادن معنای نمادین به عناصر بصری ارائه شده در عکس می تواند بر ارزش هنری آن بیفزاید.

شیوه های استفاده از عکس

· به صورت انفرادی هر کس می تواند تصاویر مورد نظر را از نزدیک مشاهده کند.

· گروه های کوچک با دست به دست کردن یا روی تابلو چسباندن می توانند آن را مشاهده کنند.

· گروه های متوسط با استفاده از اوپک .

· تبدیل آن به طلق و اسلاید و فیلم استریپ برای جمع های بزرگ .

· تشکیل نمایشگاه برای گروههای بزرگ.

· باید توجه داشت عکس یک رسانه مکمل است و بهتر است که همراه با رسانه های دیگر توضیح های شفاهی، متون نوشتاری، نوار و... استفاده شود.

· تعداد عکس های مربوط به یک موضوع باید محدود باشد و مناسب ترین را انتخاب کرد.

· از آنجا که در هر کس احتمالاً نکات متعددی وجود دارد بهتر است با توضیح و تاکید لازم توجه مخاطبان را به نکات مورد نظر در عکس جلب کرد.

· باید از یک موضوع در حالت های مختلف عکس گرفت.

· برای نشان دادن توالی یک سری عکس باید با نظم خاصی آنها را کنار هم قرارداد.

· بهتر است که محل قراردادن چند عکس در یک صفحه کتاب ، مجله، روزنامه ، ... با محتوای آنها مربوط باشد.

تعریف – چگونگی انجام و کاربرد 

فرسک یعنی نقاشی دیواری - ازنظرنوع ملات وپیاده کردن 2 تاملات کشیده می شود- رنگها - عمر ابدی و دارای 2 کاربرد می باشد.

معانی : آبدار – نم دارو نمناک – تروتازه – در کلی یعنی نقاشی اصیل دیواری که می توان در معابر آمریکا ( لاتین ) روم باستان و دوران بیزانس – تمدن مصر – کارهای تو در توی هندوستان این آثار را ببینیم ( موزه تخت جمشید – فرسک کاری های زمان هخامنشیان) – ( کاخ وزارت کشاورزی ) و صحرای گوبی در آفریقا – این نقاشی که اصیل ترین نوع است چگونه پیاده می کنند :

ا
ز دونوع ملات آهک وماسه بدون شن استفاده می کنند و به دیوار می کشند و همانطور که آب داراست یک ملات دیگری که حدود 2 میلی متر است روی آن می کشنداز گل آهک وماسه بادی و روکش نقاشی را پیاده می کنند. از رنگ های طبیعی استفاده می کنند اخری – لاجورد – اکر – شنگرف – کوبالت ( کبالت ) – سیلیکات و فیروزه – سفید وسیاه و خاکستری – از سفید گل آهک ( 1 واحد ) وپودر سنگ مرمر ( 1 واحد ) مخلوط می کنند ( خمیر + پودر + آب )

برای رنگ سیاه از زغال کاج 

برای خاکستری مخلوطی از رنگ سفید و سیاه است.

اوج این نقاشی به قرن های 9- 10-11 می رسد و در آن زمان قلندرها و راهبه ها و کشیشان سوارالاغ و اسب و خورجین و یک ماله و یک قلم و چکش بوده وبه هرروستایی که سر می زند ومی دیدند که این نقاش ها نیستند که نقاشی می کردند. سپس بوم نقاشی آمد و نقاشی را روی بوم انجام دادند و دیگر نقاشی مادام العمر و ابدی فرسک انجام ندادند.

1960 فرسک که کاربرد مذهبی داشت سیاسی هم شد و در مکزیک آن را سیاسی کردند و به دنبال مبارزات مردمی رفتند.

1970 فرسک از مکزیک به آمریکا در لس آنجلس رفت ( پایتخت فرسک در لس آنجلس است.) 

نقاشی " آزادی منتظر نمی ماند " فرسکی به طول نیم مایل و ارتفاع 13 فوت و در بازه مبارزات سرخ پوستان آمریکا 

کمیته اسپاک از طرفداران فرسک تشکیل شده است . در آمریکا کار معروف دیگری را داریم که به صلیب کشیدن یک سرخ پوست و پرواز عقاب آمریکا که این فرسک دچار خط قرمز شد و سیمان روی آن کشیده شد و فردی به نام " باکا " کار آموزشی پیاده کرد واین طرح را به دانشگاه UCLA منتقل نمود و به صورت دیجیتال تدریس می کند.

کاربرد فرسک از مذهب به ایدئولوژی سیاسی کشیده شد. ولی در تبلیغات کارایی چندانی ندارد چون مادام العمر است، ولی در سازمان ها برای کارهای ماندگار می توانند از آن استفاده نمایند. مثل کارخانه بنز یا ایران خودرو می توانند اولین اتومیبل تولیدی خود تا اخرین را از این طریق به عرصه نمایش بگذارند.
کاربرد عکس در هنر ها و وسایل ارتباط جمعی و روابط عمومی 

کاربرد عکس در: 

سینما– نمایش یا تاتر – مجسمه سازی – معماری – نقاشی – حرکات موزون که نهایت استفاده را از عکس می کنند.

از نظر رسانه : ( اشاره به وسایل ارتباط جمعی می باشد) 

روزنامه – مجله – کتاب – ( همه خوان و پرتیراژ باشد )- سینما – اینترنت – تلویزیون در روابط عمومی 

فعالیت های انتشاراتی – فعالیت های تبلیغاتی – فعالیت های فرهنگی و تشریفاتی - ارتباط با رسانه ها

در دنیای ارتباط با رسانه ها عکس کاربرد زیادی دارد.

عکس بدون شرح و زیر نویس می تواند خود یک خبر باشد.

عکس تکمیل کننده خبر است .

عکس خبر را مستند می نماید و جان و روح به آن می بخشد.

عکس خبر را برای خواننده یا مخاطب انتخاب می کند.

عکس برای زیبایی صفحه است .

عکس گاهی نیز پر کننده صفحه می باشد.



منبع 

هنر در روابط عمومیhttp://www.communication5.blogfa.com/post-4.aspx 

نظرات (۱)

سلام
مطالب درسی رو خوب درج کرده و منظمه، پیشنهاد میدم بقیه دروس تخصصی رو اضافه کنید تا وبلاگتون به یک وبلاگ تخصصی روابط عمومی تبدیل بشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی